NESO-dag Svolvær: juridisk kurs

Overtakelse, sluttoppgjør og reklamasjoner i entrepriseforhold – hva er viktig å tenke på?

Etter at entreprenøren er ferdig med sine arbeider skal arbeidene overtas enten av hovedentreprenør/totalentreprenør eller av byggherren. Deretter skal det foretas sluttoppgjør mellom partene.

Både i forhold til den formelle overtakelsen (eller registreringsforretning) og sluttoppgjøret er viktige formaliteter og frister som er viktige å være oppmerksomme på. I motsatt fall kan man risikere å tape sine rettigheter og krav.

På kurset vil vi se på reglene både i forbrukerentrepriser (bustadoppføringslova) og NS-standardene (NS8405/8415, NS8406/8416 og NS8407/8417).

Temaene som vil bli gjennomgått er:

  • Overtakelse og registreringsforretning
    • Hva skal skje i forkant?
    • Innkallelse. Frister?
    • Hvem skal og kan møte?
    • Protokoll – må det føres og hva skal stå i den?
    • Angivelse av feil og mangler på overtakelsen – konsekvens av å unnlate dette?
    • Når kan arbeidene nektes overtatt?
    • Virkningene av overtakelse
    • Brukstakelse uten overtakelse/registreringsforretning – hvilken virkning har dette?
    • Prøvedrift – når skal dette skje og hva er virkningen av dette?

 

  • Sluttoppgjør
    • Når skal sluttoppgjør sendes?
    • Hva skal sluttoppgjøret inneholde?
    • Hva skjer om krav er uteglemt eller det sendes for sent? Adgang til å korrigere?
    • Innsigelser til entreprenørens sluttoppgjør og motkrav. Når og hvordan skal dette fremmes?
    • I hvilken adgang kan det holdes tilbake oppgjør i sluttoppgjøret?
    • Betalingsfrister
  • Reklamasjoner
    • Hva er å anse som en mangel?
    • Hvilke feil og mangler må påberopes på overtakelsen (NS standardene) eller kort tid etter denne (Bustadoppføringsloven)?
    • Garantibefaringer. Når og hvordan skal dette skje?
    • Reklamasjoner i reklamasjonsperioden?
      • Subjektiv frist – når mangelen oppdages
      • Absolutt reklamasjonsfrist
      • Unntak fra reklamasjonsreglene – grov uaktsomhet
    • Foreldelsesregler
    • Sanksjoner ved rettmessige mangler
      • Utbedring – entreprenørens rett til å tilby utbedring
      • Prisavslag og erstatning
      • Hva skjer i de tilfeller der det er uforholdsmessig å utbedre?


Hvem passer kurset for?

Kurset er tilpasset entreprenører, men vil også passe for byggherrer, byggeledere og andre som styrer byggeprosjekter.

Foredragsholder: Advokat Hanne Syrstad

Pris: Medlemmer 2.000,- inkl. lunsj / Ikke-medlemmer: 2.600,- inkl. lunsj

Sted: Scandic Svolvær

Tid: 09.00-11.30

Sted Fra Til
Overtakelse, sluttoppgjør og reklamasjoner i 07.mar 2023 07.mar 2023
entrepriseforhold – hva er viktig å tenke på? 07.mar 2023 07.mar 2023